MSC Operan risteily Barcelonasta 14.6.2022

Sulkujen jälkeen matkaan!

Miksi juuri tämä risteily Välimerellä, kun tarjolla olisi ollut muun muassa maailman suurin risteilijä. Valinta tehtiin reitin perusteella, yhtenä kohteena oli Tunisia. Kuka hullu haluaa Tunisiaan kesällä; no ei kukaan muu kuin sellainen, jolla tavoitteena on saada plakkariin viideskymmennes maa :)

Barcelonasta oli startti 14.6.2022. Meille oli merkitty tsekkausajaksi 13.00-14.00. Hieman ennen tuota saavuimme satamaan, jonoa ei ollut nimeksikään ja laivan lähtöselvitys tapahtui kivuttomasti. Pyydetty negatiivinen koronatodistus oli haettu edellisenä päivänä hintaan 45,-. Kehon lämpötilaa ei mitattu, vaikka näin oli ilmoitettu tehtävän. Lähtö tapahtui klo. 18.00. Meillä oli hytti 10200. Alapuolella olevalta parvekkeelta nakeltiin leivänmuruja lokeille ja tämä aiheutti pientä katastrofia. Viereisen hytin parvekkeelle lensi lokki, eikä se päässyt sieltä pois. Raukka paskoi koko parvekkeen ja nokki itsensä verelle. Älä heitä mitään laidan yli; näinhän se ohje kuuluu.

Hyttimme ilmastointi ei toiminut alussa. Se kyllä saatiin toimimaan ensimmäisenä iltana, mutta ilman mahdollisuutta säätää lämpötilaa, joten hytissä oli todella kylmä ja ilmastointi oli erittäin kovaääninen. Korvatulppien kanssa nukuttiin ensimmäinen yö. Ilamstointia säädettiin moneen kertaan seuraavana päivänä, eikä se meinannut alkaa toimia. Kuitenkin juuri ennen päivälliselle lähtöä, tuli korjausmies tsekkaamaan ja kertomaan, että homma on hoidossa.

Safetydrill oli meillä teatterissa, kaikilla mahdollisilla kielillä, ja siitä kävely omalle master stationille, joka meillä oli J. Muun muassa Genovasta matkaan nousevat katselivat turvavideon omasta hytistä ja siitä oli siirtyminen masterstationille, käytännöt siis vaihtelivat riippuen lähtösatamasta. Tällä risteilyllä lähtösatamana olivat kaikki pysähdyspaikat.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä meillä oli at sea. Eipä siis mitään ihmeellistä, auringonottoa ja lepäilyä. Meillä oli my choice illallinen, menimme kuitenkin aina syömään 19.30, joka oli aikaisin aika. Meille tämä oli hieman myöhäinen, mieluummin päivällistettäisiin hieman aikaisemmin. Hyvä mäihä kävi, saimme joka ilta ikkunapaikan ja saimme monesti ihailla auringonlaskua.

Ensimmäinen kohde oli Tunisia La Goulette, ihan pääkaupungin ja Karthagon kyljessä. Ennakkoon tilattu retki Tunisiassa oli peruttu vähäisen osallistujamäärän vuoksi, ja meille tarjottiin toista retkeä. Tätä emme ottaneet vastaan, koska opastuskieli olisi ollut ranska. SJ on sitä opiskeluut, mutta minä en. Excursiondeskiltä löytyi sitten viimein meille sopiva retki, hieman hinnakkaampi kuin mihin olimme paikan varanneet, muttei ylittänyt kipurajaa. Tunisian retkien piti lähteä laivan teatterista, mutta kaikki ohjattiinkin ulos laivoista, suoraan kaupustelukujalle, passin tarkastukseen ja busseihin. Koronatestiä ei ollut, vaikka näin oli ilmoitettu. Passin tarkastuskin suijui jouhevasti. Maahantulokaavake oli täytetty, toinen puoli jäi itselle, siihen tuli leima, mutta ei passiin.

Retkibussit (4 kpl) ajoivat letkassa poliisisaattueessa. Ruuhkat ohitettiin. Poliiseja oli aivan valtavasti. Opas kertoi tämän johtuat "demonstraatiosta" jota odotettiin. Eli odotettavissa oli mielenilmaus, joka liittyy vuosia sitten olleeseen "arabikevääseen". Asiat ovat Tunisiassa edenneet, mutteivät ole vielä maalissa. (Tästä liikehdinnästä olin lukenut Hesarista pari viikkoa aikaisesmmin.) Virastotaloja ja poliiseja ei saanut kuvata. Jännää, veivät meidät aukiolle, joka oli täynnä virastotaloja...

Tuntematon sotilas

Retki oli mitä saattaa odottaakin. Ajelu öljykauppaa, siitä kävely mattokauppaan. Olen käynyt aikaisemmin Egyptissä ja Marokossa, joten tyrkytys on tuttua. Tuliaisten ostelua (meillä se tarkoittaa yhtä jääkaappimagneettia) ja viimeisenä kohteena Sidi Bou Said. Kyllä se ihan Santorinilta vaikutti, valkoisine seinineen ja sinisine kattoineen. Täällä vähän murkinaa rinnan alle ja takaisin ristelijälle.

Tämä 4 tunnin retki venyi 5,5 tuntiin. Ensin myöhässä oltiin, koska yhden toisen bussin retkeilijöistä 4 oli hukassa. Poliisilta ei saatu lupaa jatkaa matkaa, ennen kuin kaikki olisivat kyydissä. Ikinä aikaisemmin en ole nähnyt sellaista siviilipoliisiautoa, jossa on "piipun mentävä reikä kaikissa laseissa" eli ilmeisemmin panssarilasia muutoin, ja tuosta "aukosta" olisi sitten pystynyt ampumaan. Toinen myöhästyminen johtui oman bussimme myöhästelijöistä. En voi aina ymmärtää näitä...

Tunisian jälkeen kohteena oli Palermo. Toisella laidalla Sisiliaa on tullut käytyä, joten ehkä odotin hieman jotain muuta. Palermo osottautui betonilähiöksi, ainakin tämän lyhyen vierailun perusteella. Ostimme 10,- liput sellaiseen pikku junaan, joka kierteli ympäriinsä. Lippu ostettiin suoraan tästä junasta. Samoja lippuja myi risteilijäkin, tuplahinnalla. Palermossa kiertelimme katuja ja kujia, eksyimme markkinoille ja jopa yhteen vaatekauppaan. Koska ristelijä oli ihan kaupungin tuntumassa satamassa, kävimme lounastamassa siellä. Tyhminä turisteina takaisin keskustaan; kaupat kiinni siestan vuoksi, joten lyhyt kävely ja takaisin laivalle.

Matka jatkui illalla kohti Napolia. Napolin satama-aika oli lyhyt, vain 7.00-13.00. All on board 12.30. Koska Opera sai laituripaikan 21, tuli aamulla tieto, että on järjestetty ilmainen shuttle bussi "city centeriin". Tämä oli aivan fiasko. Bussi ajoi toiseen terminaaliin, josta oli todella pitkä kävelymatka pois, siihen kaupungin laitaan. En ymmärtänyt tätä, eikä moni muukaan kyydissä ollut. Koska kello oli tässä vaiheessa jo n. 10. jäi aika todella lyhyeksi, käytännössä katsoen kävelimme toisesta terminaalista kaupungin laitaa myöten takaisin Operaan. No, Napolikin on tullut 90-luvulla nähtyä, joten tuskin menetimme paljoakaan. Lähtö Napolista oli kuitenkin mukava, toisella puolella näkyi Capri ja toisella puolella Ischian saari.

Täysin uutena meille molemmille oli Genova. Risteilijä oli aamulla myöhässä tunnin, se näkyi ruuhkana ja ihmisten valitteluna. Me nautimme kupit cappucinoa odotellessamme ruuhkan vähentymistä. Täällä mietimme retken ottamista yhtiöltä, mutta päädyimme omatoimiseen kävelyyn kaupungilla. Täällä risteilijä pysähtyi aivan keskustan tuntumaan. Kun olimme poistumassa ristelijältä, meitä kehotettiin ottamaan passi tai henkkarit mukaan. Emme kuitenkaan tehneet näin, vaan saimme kävellä rauhassa pois. Osa porukasta kääntyi hakemaan papereitaan hytistä. Focacciat ja pestot tuoksuivat ihanasti Genovassa! Ja ihania pikku kujia! Kävelyä oli ristiin ja rastiin ja myös yksi eksyminen bordellikadulle. Onneksi saimme kävellä ihan rauhassa sen läpi, olihan kello vain 11. Täällä, kuten muissakin kohteissa oli tautisen kuuma. Olimme aikoinaan varanneet risteilyn tähän ajankohtaan ihan siitä syystä, ettei Etelä-Eurooppa kylpisi vielä helteissä, mutta tosin kävi. Saimme hirmu helteet! Olikin siis kiva palata nauttimaan ala carte lounas laivalle jo klo. 13.30. Iltapäivän lepäilimme hytissä ja nautimme varjosta omalla parvekkeella.

Viimeisenä kohteena oli Marseille. Jo edellisestä päivästä oppineena, emme pitäneet aamulla kiirettä. No mitä vielä, laivasta pääsi kyllä ulos sutjakkaasti, mutta siihen se sitten loppuikin. Koska Operalla oli huono satamapaikka, jouduimme ottamaan maksullisen shuttle bussin keskustaan. Maksoimme kyydistä 15,99,- aikuinen. Näitä busseja oli ilmoituksen mukaan kolme, mutta keskustassa oli kuulemma kolari ja busseja jouduttiin odottelemaan tovi. Juuri, kun ajattelimme vaihtaa kyydin taksiin, kaartoikin paikalle shuttle bussiksi tehty hop on hop off -bussi. Kyyti keskustaan kesti n. 20 minuuttia. Päädyimme ottamaan kiertoajelun ympäri Marseillea, olimmehan kävelleet edelliset kaksi päivää ja virta alkoi olla loppu molemmilta. Kylmät kahvit vielä satamassa ja olimme valmiit takaisin lähtöön. Odottelimme shuttle bussia takaisin tapaamispaikassa n. 15 minuuttia, jotku olivat odottaneet tunninkin! Huonosti organisoitu paluukyyti. Olimme aivan varmoja, että lähtökin myöhästyisi, mutta mitä vielä, lähdimme 2 minuuttia etuajassa, 15.58.
Virgin Voyager Valiant Lady

Marseillen satamassa oli naton lentotukialuksen lisäksi tämä kaunokainen Virgin Vouagerin Valiant Lady. Risteily on K-18, joten tämä tulee olemaan jossain vaiheessa meillä testissä. Googlettakaapa huviksenne, jos ei ole tuttu.

Jokaisella parvekeella oli hammock.

Viimeinen ilta syötiin ja juotiin hyvin. Pääsimme jopa teatterille asti katsomaan iltanäytöstä. Normaalisti olemme aina käyneet katsomassa iltashow:t, mutta täällä oli hieman liian myöhäinen rytmi meille. Ensimmäisen illalliskattauksen teatteriesitys alkoi 21.45, me olimme siihen aikaan jo elpymässä hytissä. Mutta show jonka maanantai-iltana näimme, oli perusmeininkiä, ei huippu muttei huonokaan. Laulut olivat ranskalaisia, olimmehan juuri lähteneen Marseillesta. Ärsyttävintä on se, että musiikki on joka paikassa täysillä. Meillä on aina korvatulpat mukana!

Teatterilava

Opera on varsin pieni laiva. Matkustajakapasiteetti on wikipedian mukaan 2679 ja MSC:n omien sivujen mukaan 2150. Henkilökuntaa on n 728. Parvekehyttikerroksia on vain 2. Pienen laivan hyviä puolia oli se, että ihmisiin tutustui erilailla, vaihdoimme kuulumisia mm. kahden ruotsalaisen rouvan kanssa ja kahdesta irkusta muodostui hyvän päivä tutut. Tarjoilijat baareissa muistivat mitä juomme. Mulle mojito ja miehelle mojito zero. Illallisella lasi valkkaria ja poikkeus lampaan kanssa; lasi punkkua. Meillä rutiineihin kuului käydä ottamassa paukut ennen illallista jossain baareista ja katsella ohi kulkevia ihmisiä.

Pieni oli myös kylpyhuone!
Mojito zerona 😋

Ensimmäinen MSC:n risteilymme tehtiin vuonna 2016 Magnifalla, lähtösatama oli Venetsia. Tähän (ja Divinaan) verrattuna ruuan taso on laskenut, ollen kuitenkin vielä ihan ok. Hienoja nimiä annoksilla, mutta ne olivat aika mauttomia. Yhden annoksen (höyrytetty kala kasviksilla) mies palautti. Ja hox, yleensä syömme mitä eteen tulee! Illastimme joka ilta ala carte ravintolassa (L´Approdo); alkupala, pääruoka ja jälkkäri. Parhaita mulle olivat jälkkärit :). Ruokalistat eivät tulleet enää kansion välissä vaan paperilapulla, jotka nekin olivat välillä hieman rytyssä. Illallistarjoilijana oli nuorimies Intiasta, hän puhui vain miehelleni esitellessään ruokia ja juomia ja systeemiä ensimmäisenä iltana. Aamupalan nautimme myös ala cartesta (La Caravella), niin lounaankin. Meillä oli ihana Hondurasilainen tarjoilijanainen Karina. Muutaman kerran haimme buffetista, eli karusellista, välipalaa. Silloin mukaan tarttui lähinnä hedelmiä. Mies otti salaatteja ja hampurilaisia.

Olimme ottaneet easy juomapaketin, se riitti meille vallan mainiosti. Meno ja tunnelma Operalla oli rauhallinen, matkustaja-aines koostui lähinnä keski-ikäisistä pariskunnista ja perheistä pienten lasten kanssa. Parempaa päällelaittamista eli pukeutumista ei päässyt monesti tekemään, vain kerran oli Gaalailta. Toisen illan värikoodi oli valkoinen ja kolmannella 60-,70-, tai 80-luku. Muut illat olivat casual-koodilla. Pukeuduimme kuitenkin aina illallisella sopivalla tavalla. Jotkut liikkuivat varvastossuissa...

Laivan ohjelma oli aika köykäistä. Aamuisin altaalla olisi ollut venyttelyä ja aerobiciä. Erilaisia tanssitunteja annettiin ympäri laivaa, yhdellä kävin. Osallistuimme leffa-kisaan. Klipeistä piti tietää, mikä elokuva on kyseessä. Vaikeita olivat!! Muutama tunnistettiin, mutta eipä siinä aikataulupaineessa tulleet englannin kieliset nimet mieleen, joten tämä meni penkin alle. Toinen skapa, johon osallistuimme oli Master of the sea tietokilpailu. Kymmenen kysymystä, osa helppoja meille, mutta osa sellaisia, että never heard. Toki tämäkin oli lontooksi, kaikki kulinaristinen sanasto ei valitettavasti ollut meillä hallussa ;) Yksi pääkaupunkikisa missattiin, tässä olisimme saattaneet olla jopa hyviä.

Namia poskeen
Meille tosiaan harmia tuotti hytin ilmastointi ja parvekepesun jälkeen auki unohtuneet väliovet hyttien välillä. Näistä soittelimme useamman kerran numeroon 99. Palautteemme kuitenkin huomioitiin mukavasti, saimme herkkulautasen, marenkia, suklaata ja marmeladia. Nautimme ne parvekkeella kuohuviinin kera.

Tämä risteily oli meille järjestyksessä seitsämäs, kolmas kerta MSC:llä. Pidän MSC:n jouhevasta sisäänkirjautumisesta ja välittömästä ilmapiiristä. Olen aikoinani liittynyt voyager clubiin, jostain syystä lähtöselvitystä tehdessä, en saanut jäsennumeroa liitettyä tietoihini. Tämä lisäys tehtiin henkilökunnan puolesta future cruise tiskillä. Samalla minulle lisättiin muitakin pois jääneitä pisteitä, mukava yllätys. Jos tällä reissulla olisi varannut uuden risteilyn, siitä olisi saanut 10 %:n alennuksen. Harmi ettemme ehtineet nyt selvitellä tulevia loma- ja vapaa-aikoja, toisaalta onhan yksi risteily varauksessa tulevalle joulukuulle Miamista.

Olimme olleet Barcelonassa kaksi yötä ennen lähtöä, joten uloskirjautumisen jälkeen reitti kulki suoraan lentokentälle. Taksi oli hinnoiteltu suoraan, maksoi 39,-. Päädyimme ostamaan loungeen liput, näillä hintaa oli n. 36,- ja sen voi kyllä todeta, että oli hintansa väärti.

Alla muutama esimerkki illallisen menuista ja annoksista Operalla. Seurailen Facebookissa MSC cruises Information page nimistä ryhmää, ja näyttää siltä, että annosten nimet ovat joka laivalla melko samanlaiset. Joitain eroja voi olla teemailtojen menuissa.

Mantelikala??
Pari mantelilastua päällä 😂

Perussalde

Tämä oli hyvä 😃

Lähinnä tämä punajuuririsotto muistutti...