Costa Cruisesin risteily Dubaista 29.2.2020

Tervehdys kaikki,

Tässä tulee tarinaa viimeisimmästä risteilystä, jonka ehdimme juuri tehdä ennen koronaa. Lähtöpäivä Dubaista oli 29.2.2020.

Tilasimme risteilyn suoraan varustamon sivuilta. Heillä oli meneillään kampanja, jonka hinta-laatu suhde houkutti ja tässä tapauksessa kannatti. Varauksen teimme syksyllä 2019 ja maksoimme tuolloin vain varausmaksun. Pientä säätöä oli saada loppuristeilyhinta maksettua. Soitto asiakaspalveluun (englannin kielinen) ja saimme tiedon, että "ihan miten vain haluatte voitte maksaa...". Vähän jännitti, mutta luottokortinnumero kerrottiin puhelimessa ja veloitus tililtä tehtiin. (Mistään en tahtonut saada tietoa maksutavasta. Ehtoja luin ja luin, mutta suoraa ohjetta en löytänyt.) Maksamisessakin oli pientä säätöä, kun emme ensin saaneet maksua menemään läpi. Virkailija yritti monta kertaa ja aina hylättiin. Tämä oli ihan oma moka, kortin turvarajat oli säädetty liian pieneksi ja maksumaana oli vain Suomi. Soitto pankkiin selvensi tämän ja ei muuta kuin uusi soitto varustamoon.

Lennämme usein Finnairilla, mutta nyt risteilyn (ja osin omastakin) aikataulusta johtuen otimme lennot Flydubailta. Menolennolla miehellä oli jo maski päässä ja hanskat kädessä. Pöydät ja istuinosat pyyhittiin desinfioivilla pyyhkeillä ja hyvästä hygieniasta pidettiin huolta. Minäkin yritin pitää maskia, mutta siitä ei tullut mitään. Mukana oli kunnon "remontti reiskan" maskeja ja ne eivät vain olleet mukavat, joten uskaltauduin olemaan ilman. Pieni jaloittelu koneessa tuli tehtyä, silloin huomasi, että vain muutamalla muulla oli maski naamalla. Koneessa oli muuten todella kuuma!!

Lento laskeutui aamusta, passintarkastukseen jonotimme n. 40 minuuttia ja siitä siirryimme laukkujen kanssa taksilla eteen päin. Kello oli kutakuinkin 9.00, kun saavuimme satamaan. Laukut sai jättää terminaalin ulkona Costan laukkupisteeseen. Hieman hirvitti, kun laukkuja alkoi jo olemaan, mutta kaveri oli niiden kanssa yksin... no eipä siellä matkalaukussa mitään niin arvokasta koskaan olekaan. Satamasta löytyi kahvila, josta haimme kahvit ja sämpylät ja siirryimme terassille niitä syömään. Terassi oli laiturin puolella, pleksein suojattu, siinä istuimme ja odottelimme. Netti toimi, kotiin ilmoitettiin perille pääsystä.

Satama pienoiskoossa

Lisätietoa laivasta löydät täältä

Costa Diadema
Iltapäivän puolella porukkaa alkoi kerääntyä terminaaliin, mutta Costa ei tehnyt mitään päästääkseen matkustajia sisään. Kateellisena katsoimme, kun MSC otti kokoajan porukkaa sisään ja jonoja ei muodostunut. Viimein kello 15 alkoi tapahtua, ja sekin oli melkoinen härdellihetki. Eräs mies, Costan henkilökuntaa siis, yritti hikihatussa jakaa terveystietolomakkeita ihmispaljouden seassa. Osa matkustajista repi niitä hänen käsistä, oli kielimuuria, itkeviä lapsia, etuilevia naapureita ja jos jotakin.

Ihmettelimme miksi niitä lomakkeita ei ollut jaettu hyvissä ajoin, olisi ehtinyt rauhassa täyttää. Seisaalleen yritimme sitten raksia ruutuun; ei, en ole sairas, ei, en ole tulossa Kiinasta, ei, minulla ei ole kuumetta jne. Vasta tämän lapun täytettyä sai siirtyä lähtötarkastusjonoon. Siellä mitattiin kuume ja yllättäen siinäkin oli häikkää. Laite ei toiminutkaan kohdallani, patterit ilmeisesti loppuivat... minä kävelin ohi. Tämä oli meidän toinen risteily Costalla, ensimmäinen oli La Romanasta Eteläisen Karibian risteily. Sielläkin meno oli terminaalissa yhtä härdelliä. Silloin ajattelimme sen johtuvan kohdemaasta, mutta taitaakin olla niin, että meno on Costalla aina tällaista.

Pitkän odottelun jälkeen pääsimme vihdoin laivaan sisään. Terminaalissa oli kerrottu, että hytit ovat valmiit vasta klo 17. Päätimme kuitenkin kävellä hyttikäytävää pitkin. Hyttien ovet olivat raollaan, niin myös meidän. Menimme sisään ja suljimme oven. Risteilykortit olivat muuten hytissä. Tämä oli uutta, normaalisti olemme saaneet kortit jo maissa. Meillä oli hytti 9095, parvekehytti.

Kannelta

Me emme jaksaneet yölennon jälkeen tehdä muuta kuin siirtyä kannelle   lepäämään ja lukemaan. Paattihan ei liikkunut mihinkään,  ensimmäinen  yö oltiin satamassa. All on board kello 12.45 ja lähtö   kohti Omania 13.30. Jotkut olivat varmaan ehtineet pyörähtää   kaupungilla. Me emme nähneet sitä tarpeellisena, Dubaissa olemme   käyneet aiemmin. Hyvässä säässä seilattiin kohti Omania, mitenkään   lämmintä kansilla ei ollut. Tuuletonta paikkaa oli vaikea löytää.   Ensimmäinen päivä sujui laivaan tutustuen, leväten, syöden ja juoden.

Laivan keskiosasta

Lounas oli laivalla "karusellisysteemillä". Tai en minä sen oikeaa nimeä tiedä, mies puhuu karusellista. Eli siis ympäri kävellään ja pöydistä kerätään itselle ruokaa. Aikalailla sama tarjonta oli päivästä toiseen, mutta tarjolla oli niin monia sortteja, ettei itsellä ollut vaikeuksia kerätä haluamiaan annoksia.  Illoille meillä oli varaus a la carte ravintolaan. Meidän ravintola oli Adularia kolmannessa kerroksessa.  Yllätykseksi siellä oli joka ilta väljää. Meidänkin ympärillä oli tyhjiä pöytiä vaikka kuinka. Muutoin söimme iltaisin sitä mitä listalla oli tarjolla, mutta kerran otimme hummerilautasen. Hinta oli muistaakseni 20 €.

Hummeria ja rapua

Vesi kielellä 😋

Iltashow peruuntui viikon aikana kaksi kertaa. Toisena iltana esiintyjä oli sairastunut, huhut olivat heti, että korona! Ja toisena iltana harjoituksissa oli tullut loukkaantuminen toiselle esiintyjistä, tässä sama huhu; korona! Showt joka tapauksessa peruskauraa, jos on käynyt risteilyllä, ihan kivoja, ei mitään ihmeellistä. Yksi trapetsi-ilta, yksi oopperailta, yksi rockilta, yksi musikaali jne. Kaikille kuulijoille jotain. Videossa pätkä siitä.

Suomalainen tarvitsee Omaniin viisumin. Olin jo ehtinyt kotona tutkailla asiaa ja melkein jo ehdin sellaisen hankkia, kunnes selvisi, että varustamo hankkii kaikille risteilyllä oleville viisumin. Pääsy terminaaliin Omanissa oli helppoa, vaikkakin kuumeen mittaus sitä hidasti. Olimme ottaneet kaupunkikierroksen retkivalikoimasta, maksoi 45 €. Kaupunki oli erittäin siisti ja laitettu. Missään ei ollut mitään ylimääräistä. Toisaalta saattoi olla niin, ettei meille muuta haluttu näyttääkään. Souk oli sama kuin missä päin itämaata tahansa. Krääsää ja taas krääsää. Yksi magneetti ostettiin jääkaapin oveen. Ravintolassa käytiin, mies söi pitsan ja minä otin arabialaisen kahvin. Niillä pärjättiin laivalle saakka.

Viisumi edestä
ja takaa

"Kultaa ja suitsukkeita Mutrah Souq"

Tähti esiintyi monessa paikkaa
Arabialainen kahvi ps. join myös ton veden
Al-Zawawi moskeija

Kokolailla bussissa istumista oli tämä retki. Välimatkat olivat pitkät, mutta kait sitä näin näki sen mitä pitikin. Paikallinen opas 👳 oli ystävällinen ja erittäin miellyttävä herra. Tarinaa tuli niin historiasta kuin nykytilanteestakin. Olin varautunut retkipäivään pitkillä housuilla ja hihallisella paidalla. Osa turisteista oli liikkeellä vähemmässä vaatteessa.
Palatsi Al Alam

Ilmoitus reittimuutoksesta
Seuraavana oli vuorossa meripäivä. Mukavaa kelluntaa kohti Qataria, näin meni yö ja seuraava päivä. Costalla on mahdollisuus ladata puhelimeen äppi, jos voi tarkastella laivan menoa merellä, aukioloaikoja, yms. hyödyllistä. Jossain vaiheessa aloimme ihmetellä, kun laivan meno hidastui ja etenemistä ei tapahtunut. Qatariin näytti kuitenkin olevan maileja jäljellä mukavasti. Ja sittenhän se tieto tulikin. Huoneeseen oli ilmestynyt lappu, jossa kerrottiin, että pääsy Qatariin on laivalta evätty ja uusi kohde on Abu Dhabi. Abu Dhabiin risteilijä olisi mennyt joka tapauksessa, nyt se vain aikaistui.

Abu Dhabi on tuttu vain lentokenttänsä osalta. Siellä on tullut oltua yksi välilasku vuonna 2007. Näkemisen arvoinen sekin! Emme suunnitelleet ensimmäiselle päivälle mitään. Päätimme toipua pettymyksestä kokea Qatar nauttimalla Abu Dhabista :) Shuttle bussit kuljettivat porukkaa kokoajan keskustan ja sataman väliä. Hyppäsimme jo aika aikaisin yhden kyytiin (klo.9.), onneksi mukana oli kevyt toppatakki.

Sitä tarvittiin, keli ei ollut lämmin. Bussi ajoi tosiaan yhden ostarin eteen. Käytännössä siellä ei ollut juuri mitään. Pari kauppaa ja kahvilaa. Me talsimme jonkin aikaa ja palasimme laivalle. Päivä kului sudukoja ratkoen, lukien ja huom! viiniä tissutellen. Meillä oli juomapaketti classic, eli olut, viini ja muu sellainen laseittain.

👈👈👈 tuuli + toppatakki, taustalla uimaranta

Toiseksi päiväksi otimme retken Abu Dhabin sheikin näyttelyyn. Näyttely oli aika erikoinen, siellä oli sulassa sovussa sheikin vanhat autot, aseet, vaatteet, täytetyt eläimet jne. Minä kuvasin "mersut" ja mies "bemarit".

"Mersu"
Leijona, ehkä sheikin ampuma...

Nämä kuvat otettiin Sheikh Zayed Exhibitionista

Retki jatkui vielä johonkin Heritage kylään, jossa kuvattiin originaalin elämää. Turisteille tehty. Käytännössä ei mitään järkeä...

Viimeisenä AD päivänä otimme maksullisen bussin satamasta isolle ostarille. Se oli valtava, kauppoja neljässä kerroksessa. Ostari oli melkoisen tyhjä, vain risteilyturistit pyörivät siellä.  Ostoskeskus oli täynnä merkkiliikkeitä niihin sopivin hinnoin. En ostanut mitään, hintataso oli sama, kuin Suomessa. Matkareitin muutoksesta johtuen ensimmäisenä AD päivänä tarjolla oli vain kaksi retkeä, muille päiville tarjontaa oli alkaen kaupunkikierroksesta ja päätyen aina yön yli retkeen aavikolla. Meillä on tapana ottaa näitä kaupunkikierroksia tai kohteesta riippuen ottaa taksi satamasta ja katsella paikkoja itsekseen. Retkihinnat olivat alkaen 20 € (sisäänpääsylippu museoon).

Viimeisenä iltana katselimme parvekkeelta satama-alueelle. Sinne oli rakennettu "tivoli". En tiedä ketkä siellä oli, paikalliset todennäköisesti. Menopeliä oli parkissa jos jonkin näköistä ja merkkistä.

Parvekkeelta sai muuten sataman netin toimimaan. Tosin yhteys ei ollut paras mahdollinen.

Sataman tivoli 🎠
Kokoontumisajot
Viimeinen ilta oli siis käsillä ja viimeinen seilaus kohti Dubaita alkoi. Me nautimme vielä auringonlaskusta ja laivan antimista.

Pienoinen mietintä oli siitä, että entäs jos jäädään jumiin laivalle. Niitä uutisia oli alkanut jo tulemaan, lomafiiliksen vuoksi note to myself: älä tuijota iltalehtiä. No me emme siis jääneet jumiin vaan pääsimme poistumaan ja niin pääsi kaikki muutkin. Olimme pyytäneet myöhäisintä uloskirjautumista, mikä oli mahdollista. Se oli tällä risteilyllä klo. 10. Hytti piti luovuttaa klo. 8, pari tuntia oli aikaa nauttia vielä aamupalasta kuohuviinin kera. Retkiä, jotka olisivat päättyneet lentoasemalle, oli tarjolla, mutta me emme niitä ottaneet. Satamasta lähtee hop on hop off bussi. Tämä tiedoksi niille, jotka joutuvat odottelemaan risteilylle lähtöä, me huomasimme tämän mahdollisuuden vasta risteilyltä poistuttaessa.

Seurasimme seuraavan viikon ajan risteilijän kulkua laivat merellä sovelluksella. Viikon se kulki ja sitten loppui...

Miksi tuli valittua tämä risteily?
  1. Oli vain viikon loma
  2. Lyhyt lentomatka
  3. Ei yöpymisiä maissa
  4. Oman käymättä
  5. Qatar käymättä (edelleen!)
  6. Edullinen hinta
Menisinkö vielä Persianlahdelle?
Menisin. Katselen risteilyjä, jotka käyvät Qatarissa ja Bahrainissa, varaus on vielä tekemättä. Aika näyttää seuraavan suunnan.